Články

Zde pro vás zveřejňujeme vybrané články ze starších vydání Vegazínu.

Začínáme s veganstvím – 1. díl

Přecházíte na veganství? Gratulujeme ke skvělému rozhodnutí! V novém seriálu bychom vám rádi usnadnili vaše první krůčky. Dnes vám pomůžeme s tím, jak se se změnou vyrovnat chuťově. Vše kolem výživy si necháme na příště.

Veganem hned, nebo postupně?

Odpověď nechám zcela na vás. Vaše tělo by se změnou ze dne na den nemělo mít problém, ale pokud cítíte, že by taková změna pro vás byla příliš stresující a mohla by ohrozit trvalost vašeho rozhodnutí, pak postupně snižujte obsah živočišných produktů ve vašem jídelníčku a zařazujte více rostlinných produktů, nebo jděte postupně přes úplné vyřazení nejdříve masa a postupně dalších živočišných produktů. U mě změna proběhla prakticky ze dne na den a neměla jsem s tím nejmenší problém.

 

Naučte se vařit stará jídla nově

Tímto si ulehčíte hodně času s vymýšlením nových jídel. Jen si do starých známých receptů dosadíte místo živočišného produktu rostlinnou alternativu. Z výživového hlediska to často není nejlepší řešení, v tuto chvíli ale řešíte obrovskou, mnohdy celoživotní změnu a tyto náhražky vám můžou velmi zjednodušit život. Proto se jich nebojte a postupně pak zkoušejte vařit z velké většiny z původních surovin. O tom bude příští díl.

 

Jak nahradit maso?

Sójové maso

Chuť i struktura se podobá masu, je ale nutné ho správně připravit. Seženete ho ve zdravých výživách, supermarketech a většině malých obchodů ve formě granulátu, nudliček, plátků nebo kostek. Vařte ho s oblíbeným kořením, po uvaření důkladně vymačkejte vodu a ještě osmahněte na pánvi nebo pečte v troubě a podlijte kvalitní sójovou omáčkou. Připravovat tak můžete „masové“ směsi, guláše, přírodní plátky nebo řízky.

Tofu

Výhodou je cena, rychlost přípravy a oproti jiným alternativám masa i relativně nízká zpracovatelnost původní suroviny. Tofu má široké možnosti využití, lze ho dělat nasladko i naslano, nahradit jím sýr, tvaroh i maso, lze z něho dělat náhražku majonézy… Zpočátku doporučuji kupovat ochucené druhy (marinované, s bazalkou, uzené, chilli apod.). Tofu natural je úplně bez chuti, a než ho připravíte opravdu chutně, chce to trochu cviku.

Robi

Robi plátky mám chuťově ze všech nejradši, nevýhodou je vyšší cena. Seženete ho ve zdravých výživách v podobě plátků, oválků, nudliček nebo různých směsí.

Seitan

Seitan je pšeničná bílkovina (lepek), seženete ho ve zdravé výživě jako seitan natural, seitan special nebo seitan se zeleninou.

Rostlinné polotovary

Řízky, salámy, ďobáčky, párky, paštiky, falafel...

Je jich na trhu celá řada. Důsledně čtěte složení, často v nich bílkovinu zastupuje vaječný bílek.

 

Jak nahradit mléko?

Mléko samo o sobě je velmi jednoduché nahradit. V obchodech seženete sójové, mandlové, rýžové nebo ovesné. Pokud se je naučíte vyrábět doma, výrazně ušetříte a většinou se dostanete na nižší částku, než kdybyste měli kupovat kravské mléko.

Ve zdravých výživách pak naleznete alternativy sýrů, které opravdu chutnají jak sýry, bohužel jejich výživová hodnota z hlediska makroživin i mikroživin je téměř žádná a cena naopak hodně vysoká. Na internetu naleznete ale spoustu receptů na domácí výrobu rostlinných sýrů z kvalitních surovin. V mnoha případech si vystačíte i s tofu. Rostlinných jogurtů také existuje celá řada, i za rozumnou cenu, i tak si ho ale můžete vyrobit doma. Určitě doporučuji vyzkoušet oatgurt. No a milovníci tvarohu rozmixují tofu natural s trochou rostlinného mléka, přidají kapku citronu a dál dochucují podle toho, jestli chtějí tvaroh naslano (sůl, pepř, bylinky, avokádo, zelenina…) nebo nasladko (sladidlo, ovoce, kakao…).

 

Jak nahradit vejce?

Chuťově vám vejce skvěle nahradí pouhá černá sůl nebo lahůdkové droždí. Při obalování lze místo vejce použít těstíčko z hrašky (koupíte ji ve zdravé výživě) a vody nebo smíchat mouku s vodou a dobarvit špetkou kurkumy. Při přípravě sekané nebo karbanátků používám mleté lněné semínko nebo chia semínko namočené chvíli ve vodě, hrašku nebo škrob s vodou v poměru 1:1. Při pečení sladkých jídel lze použít rozmixovaný banán, vanilkovou hrašku, kukuřičný škrob nebo jablečné pyré. A pokud chcete moučníku dodat nadýchanost, použijte místo jednoho vejce 1 lžíci jedlé sody s 1 lžící jablečného octu.

 

Kde najít kuchařské inspirace

Facebook:

Veganská DIY kuchařka

Veganská kuchařka

 

Youtube:

Maruška VEG

Peťule veggie

Surová Dcérka

Camie

Dewii

Blue vegan pig

 

Knihy:

Kuchařka ze Svatojánu 3 – Eva Francová

Fitness Brokolice – Magdalena Nácovská

Místo vejce banán –Kateřina Balcarová a Veronika Chládková

26 deka veganského štěstí – Denisa Jelínková

Veganův průvodce – Karolína Rathousová

 

A bonus na závěr, odkaz na soubor aktuálně šestatřiceti krátkých výstižných videí Pavla Houdka nazvaných Stávám se veganem.

 

Tento článek a mnohé další najdete ve 2. čísle Vegazínu. Zdarma si jej můžete stáhnout ZDE.

Kateřina Balcarová Kubíková
Autor/ka: Kateřina Balcarová Kubíková
redaktorka
Jsem veganka 4 roky, mám tříletou dceru a psa z útulku. Pracuji jako probační úředník, absolvovala jsem kurz Poradce pro výživu a suplementaci, zbožňuji přírodu, zvířata, vytrvalostní běhy v horách, lezení na umělých stěnách a skalách, minimalismus a život založený na zážitcích a prožitcích.

Tags: