Články

Zde pro vás zveřejňujeme vybrané články ze starších vydání Vegazínu.

Za cenu veganské stravy si dům nekoupíte

Neustále kolují zprávy o tom, jak je veganská strava finančně náročná. Je tomu ale skutečně tak? Nejde jen o marketingový tah konkurenčních firem, kterým veganství stahuje prodeje nebo odtahuje potenciální zákazníky ke zdravějšímu stylu stravování? Ano, veganské stravování vás může stát celou výplatu, jestliže to dovolíte. Každodenní objednávání jídel v restauracích, kupování náhražek masa/sýru a v neposlední řadě přikročíme také k doplňkům stravy – to vše dohromady umí udělat v peněžence velkou, opravdu velkou díru.

Náhražky

Lidé, kteří jsou vegani velmi krátkou dobu nebo s veganstvím začínají, se velmi často upínají na jídla hotová, na suroviny, které jsou obdobou těch, které konzumovali doposud. Jde o tzv. náhražky. Ty jsou velmi často velmi drahé a plné E, nezdravých konzervantů a rozhodně se nedoporučuje je konzumovat ve velkém, jak se často děje z důvodu nadšení, že např. existuje veganská alternativa sýru, mléka, párků, burgerů, jogurtů. Přitom si však jako začátečníci, jestliže kolem nemají už někoho zkušenějšího, neuvědomují, že většinu těchto jídel/surovin si mohou docela lehce připravit i doma.

 

Veganský sýr

Cena v obchodě: kolem 60 Kč za 200 g

Cena za je poměrně vysoká ve srovnání se sýrem z kravského mléka. Doma si však už za pár korun můžete připravit třeba mandlový nebo kešu sýr, výjimkou není ani sýr mazací (sýrová pomazánka).

 

Veganské mléko

Cena v obchodě: kolem 35 Kč za 1 l

Jestliže chcete trvanlivé mléko, pak jistě sáhnete po rostlinné variantě tekutého mléka z obchodu. Doma si však můžete vyrobit mléko makové mandlové, kokosové, rýžové nebo také konopné. Chuťově si jej můžete doladit podle sebe a navíc přesně víte, z jakých surovin je vyrobeno. Chutná skvěle nejen v kávě, ale také v různých pokrmech – od těch pečených přes zjemňování omáček až po ranní kaši s ovocem.

 

Veganské párky

Cena v obchodě: kolem 50 Kč za 200 g

Rostlinné párky jsou většinou vyráběné ze sóji, která se poslední dobou objevuje téměř ve všem (a ani s ní by se to nemělo přehánět), a tak nejsou úplně nejlepší variantou pokrmu, kterou byste měli vyhledávat denně. Doma si možná přímo párky nevyrobíte, i když jsme někde zahlédli raw veganskou variantu klobásky, ale když je vyhledáváte jen výjimečně, neublíží.

 

Veganské burgery

Cena v obchodě: kolem 100 Kč

Burgery jsou velmi žádané. Některé značky si natolik vyhrály s chutí, že i konvenčně se stravující lidé jsou mile překvapeni. Někdo burgery vyhledává jako skvělou možnost oběda nebo večeře, když se jim zrovna nechce nějak extra vařit – však proč ne? Jinak si však sami můžete doma připravit velké množství všelijakých veganských burgerů, a to od fazolového, řepného až po cizrnový nebo burger z tofu. Těch variant a možných kombinací je opravdu velké množství, stačí jen popustit uzdu fantazii a nebát se experimentovat. A za cenu 2 burgerů z obchodu máte doma třeba i 6 kusů, ze kterých se už nají i 3 lidé.

 

Veganské jogurty

Cena v obchodě: kolem 20 Kč

Jogurty jsou obdobně jako sýry dost vyhledávané, a tak není divu, že na pultech obchodů nebo zdravých výživ najdete velkou spoustu druhů i značek. Vybrat si můžete sójové i rýžové. Příchutí je také nekonečné množství. Mnoho lidí si však neuvědomuje (totéž co u rostlinného mléka), že si jogurt může udělat doma. Stačí jogurtová kultura (třeba z jednoho bílého vegan jogurtu) a můžete si udělat i další jogurty a navíc si do nich dáte příchuť přesně podle vašich představ.

 

Srovnání cen náhražek a doma vyrobených variant těchto jídel je známkou toho, že mnoho značek sází na komfort a určitou lenost či pohodlí zákazníků – tedy než abyste si doma vyráběli sýr (a třeba ani nedocílíte konzistence jako u kupovaného sýru), tak si ho raději koupíte už hotový.

 

Srovnání veganské a konvenční stravy?

Nejzásadnějším rozdílem je to, že rostlinná (veganská) strava neobsahuje masné výrobky, které jsou (ačkoli se dnes v cenách neorientuji, protože maso nevyhledávám) velice drahé. A tak je veganská strava v základu levnější už jen kvůli absenci produktů masného průmyslu.

Vařím doma a vyrábím si vlastní veganské pokrmy.

V takovém případě je člověk, který nakupuje hlavně zeleninu, ovoce, luštěniny, tofu, pečivo a těstoviny, hodně za vodou oproti konvenčně se stravujícím.

Vařím doma, ale kupuji náhražky.

Tato varianta je už dosti blízko, co se týče finanční náročnosti, konvenčnímu stravování. Možná může i měsíční útratu za jídlo u konvečního strávníka i převýšit.

 

Velmi totiž záleží, co kupujete, jak často jíte, jestli dáváte přednost zpracovaným potravinám nebo také jak často navštěvujete restaurace apod. Jak to máte vy? Kolik utratíte měsíčně za jídlo?

 

Tento článek a mnohé další najdete ve 2. čísle Vegazínu. Zdarma si jej můžete stáhnout ZDE.

Denisa Jelínková
Autor/ka: Denisa Jelínková
redaktorka
Jsem obyčejná holka se srdcem, které chce pomáhat – je jedno čemu, komu nebo jak. Duší spisovatelka. Zamilovaná do svého muže, psího parťáka a skládání slov do vět, odstavců a pohádek. Jsem spolumajitelka e-shopu Vegan-Shop a autorka první veganské kuchařky do kapsy s názvem 26 deka veganského štěstí i alternativy plastových sáčků s názvem roll-up bag.

Tags: