Články

Zde pro vás zveřejňujeme vybrané články ze starších vydání Vegazínu.

Vegan puberťák

Pokud jste dospělí, je veganství hračka. Co ale máte dělat jako puberťák, zvlášť když se u vás doma k obědu střídají řízky s gulášem? Největším problémem dospívajících veganů nebývá nedostupnost rostlinných produktů nebo hrozba nedostatku živin, ale rodiče. Pokud nemáte takové štěstí jako já a nikdo vás nepodporuje, co tedy s tím?

Nejspíš budete potřebovat hlavně pevné nervy. Rodina na vás pravděpodobně vyrukuje s nepřeberným množstvím argumentů, proč nebýt veganem. Začnou s nedostatkem bílkovin, vezmou to přes předky a skončí u toho, jestli si tedy o nich myslíte, že jsou horší, protože jedí maso. Nebojte se, žádná výmluva, proč nebýt veganem, neexistuje, stačí si o tom jenom něco zjistit. Odpovědi na nejčastější argumenty proti veganství najdete například zde: http://soucitne.cz/rostlinna-strava-argumenty-odpovedi.

Další starostí rodičů nepochybně bude i vaše zdraví, což plyne z přesvědčení lidí, že rostlinná strava znamená salát. Opět můžu poradit jen, abyste si našli informace a předali je dál. Na těchto stránkách naleznete vyjádření světových dietetických a zdravotnických organizací k veganství: http://soucitne.cz/techto-10-vyznamnych- odbornych-instituci-schvaluje-veganstvi.

Dalším dobrým přesvědčovacím manévrem je vaření – když se budou z vašeho jídla olizovat až za ušima, prostě nemohou nic namítat. Co se týče rodiny, už vám stačí se jen připravit na léta vykřikování slova slanina, kdykoli vejdete do místnosti. Bohužel tento postup nefunguje úplně u všech rodičů – někteří při slově veganství začnou nabroušeně říkat cosi o tom, že s dalším jídlem se vám patlat nebudou a že nevíte, co roupama dělat, a na to opravdu nemají peníze. Nejhorší, co v téhle situaci můžete udělat, je, že začnete jíst jenom přílohy. Tím si opravdu zruinujete zdraví a potvrdíte všechno, co o rostlinné stravě v běžné společnosti koluje. Pokuste se připravovat si jídlo sami a časem přemluvit rodiče, aby s vámi zašli třeba do nějaké zdravé výživy pro něco víc extra. Kromě komunikace s okolím ale nesmíte zanedbat ani vlastní vzdělání. Nejsem příznivcem toho, abyste seděli měsíc před začátkem veganství v odborných lékařských knihách, protože vím, že když se člověku začnou být živočišné produkty odporné, nechce je už ani vidět, natož jíst. Vše se jde naučit za pochodu – najděte si nějaké webové stránky, pročtěte čísla Vegazínu, zhlédněte videa na YouTube. Postupně budete získávat nové a nové informace, ale i tady platí – důvěřuj, ale prověřuj, jelikož ne všechno, co zjistíte, bude pravda.

První, co potřebujete, je vitamín B12. Možná jste někde četli, že ho lze z rostlinné stravy získat, ale to je nesmysl. Pokud byste chtěli rovnou něco komplexnějšího, můžete zkusit multivitamín VEG1, který obsahuje i ostatní „problematické“ živiny, jako třeba jod či selen. Jako dobrý zdroj informací se mi osvědčil web soucitne.cz. Dalším místem, kde se lze něco dozvědět, jsou různé veganské skupiny na Facebooku (ale pozor na ověřenost informací), kde můžete například zjistit, jestli se ve vašem okolí nevyskytují nějací další vegani, a třeba si nechat poradit, v jakém obchodě nakoupit. Sice je poměrně lehké načíst si, co přesně máte jíst, ale s realizací už to bývá horší. Ale nezoufejte, chce to jen trošku praxe. Pokud vaše první jídlo nebude vypadat jako od foodblogerů na Instagramu, nic se neděje.

Jelikož tenhle článek píšu o prázdninách, zní to všechno dost lehce. Jenže co školní rok? V jídelnách to bývá, co se rostlinné stravy týče, docela bída a vařit každý den dvě jídla se zdá s učením nemožné. Moje rada zní: vařte dopředu. Když budete mít o víkendu čas, nakrabičkujte si luštěniny, vyrobte nějaká jídla a část dejte zmrazit. Tzv. krabičkování je opravdu užitečná věc, protože ať jdete kamkoli, můžete mít jídlo s sebou. S tím vyvstává další problém, budete se cítit jako exot, protože si nesete vlastní jídlo, ale tady vás můžu uklidnit, že většina mých vrstevníků se spíš jen zajímala, co to jím, než aby je napadlo se mi jakkoli posmívat. Naopak jsem se setkala s otázkami typu: „Ty jíš čokoládu? Nebo muffin?“ Takže to částečně můžete dokonce brát i jako osvětu.

Z toho, co tady píšu, se může zdát, že veganství je hrozná dřina, ale opravdu není, naopak se naučíte věci, o které byste jinak ani nezavadili. Váš život to obohatí o spoustu nových zážitků. Ochutnáte nová jídla, naučíte se vařit a kombinovat chutě. Co mě ale nejvíc baví a naplňuje, je veganský aktivismus a osvěta obecně. Ráda se účastním protestních akcí, veganských ochutnávek nebo jen vařím příbuzným rostlinná jídla. Pokud nejste z velkého města, mohl by se vám hodit tento článek o minimalistickém aktivismu: http://soucitne.cz/10-tipu-pro-minimalisticky-aktivismus. Kdyby vám ale nestačila tato forma účasti, neváhejte a uspořádejte vlastní akci, třeba když do vašeho města přijede cirkus, anebo prostě jen tak.

I když vaše veganské začátky nebudou jednoduché, nebojte, časem se to ustálí. A hlavně nezapomínejte na důvod, proč to vlastně děláte.

 

Tip na recept do krabičky
Recepty tohoto typu se mi osvědčily vždycky, když jsem neměla čas něco vyvařovat. Jejich tajemství tkví zároveň i v tom, že je lze pořád obměňovat.

Ingredience:
• cca 100 g červené čočky (lze použít i jinou luštěninu, například mungo fazole, hrách, černou čočku nebo třeba rýži či quinou)
• 1 menší cuketa
• 2 střední rajčata
• ½ cibule
• 1 lžíce rostlinného oleje
• 1 paprika
• jakákoli sezonní zelenina
• koření podle chuti (já používám například římský kmín, kari nebo koriandr)

Postup:
V hrnci rozpálíme olej, přidáme cibuli a necháme jí zesklovatět. Potom přidáme ostatní zeleninu a koření a chvíli osmahneme. Nakonec přisypeme červenou čočku a zalijeme vodou. Necháme vařit až do změknutí čočky i zeleniny. A je hotovo.

 

Autorka: Kristina Komárková

Tento článek a mnohé další najdete v 5. čísle Vegazínu. Zdarma si jej můžete stáhnout ZDE.

Tags:

V dnešním díle se podíváme na to, jak sestavit plnohodnotnou veganskou stravu, aniž byste složitě museli počítat příjem makroživin, vitamínů

...

Přecházíte na veganství? Gratulujeme ke skvělému rozhodnutí! V novém seriálu bychom vám rádi usnadnili vaše první krůčky. Dnes vám pomůžeme s

...

Po minulém článku o v zimě problematickém vitamínu D přicházíme v tomto čísle s asi nejkontroverznějším tématem veganské výživy, a to s

...

Jen málokomu z nás se poštěstí zvládnout studentská léta bez potřeby se trochu uskromnit. Tipy, jak v kuchyni ušetřit nějakou tu korunu, však

...

Ještě před 3 lety zely supermarkety v očích veganů téměř prázdnotou, ale jak je tomu dnes? I když bychom si všichni přáli, aby každý obchod i

...

Ačkoliv mají vegané a veganky v očích většinové společnosti často pověst strádajících bytostí s nedostatkem živin, který se chtě nechtě musí

...