Články

Zde pro vás zveřejňujeme vybrané články ze starších vydání Vegazínu.

Rostlinná mléka

Už jste zkoušeli domácí rostlinné mléko? Pokud ne, je na čase se do toho pustit. Rostlinná mléka jsou chutnou a etickou alternativou mléka kravského. Na rozdíl od živočišných mlék neobsahují cholesterol a laktózu.

Téměř v každém větším obchodu už je možné zakoupit rostlinné mléko sušené nebo v tetrapaku. Sušená mléka bych však doporučila zcela vyřadit, nemají žádný výživový přínos, spíše naopak. Obsahují často protispékavé látky, glukózo-fruktózový sirup a ztužené tuky. Rostlinná mléka v tetrapaku jsou na tom o něco lépe, ale nevýhodou je vysoká cena a ekologicky nešetrný obal, který se skládá z papíru, plastu a hliníku. Zároveň se do balených mlék mnohdy přidává slunečnicový olej nebo cukr. Domácí mléko však obsahuje jen to, co máte rádi, cenově vychází levněji (některé i výrazně), má vyšší výživovou hodnotu, je čerstvé a velmi chutné.

 

Makové – moje nejoblíbenější! Makové mléko připravujeme z celého, předem namočeného máku. Toto mléko se vyznačuje výraznou chutí a vyšším obsahem vápníku. Doporučuji s mlékem rozmixovat cca 5 datlí.

Litr makového mléka vás vyjde na cca 15 Kč.

 

Mandlové – velmi oblíbené rostlinné mléko. Má velmi jemnou chuť, lehce oříškovou vůni a výborně se hodí například do kávy. Podobně jako makové se vyznačuje vyšším množstvím vápníku. Mandlové mléko je dobře stravitelné, proto jej lze zařadit také do dětské stravy. Mandle jsou přirozeně nasládlé, proto není potřeba mléko dále dochucovat. Vždy však záleží na vašich chuťových preferencích.

Litr domácího mandlového mléka vás vyjde na cca 40 Kč.

 

Konopné – další horký favorit v naší domácnosti. Mléko připravujte z celých, neloupaných semínek. Má lehce zemitou, oříškovou chuť. Výborně se hodí například pro přípravu kakaa. Do mléka přidávám opět datle nebo trochu javorového sirupu. Drť, která zbude po přípravě konopného mléka, vyhoďte. Obsahuje tvrdé slupky a není vhodná pro další přípravu pokrmů.

Litr konopného mléka vás vyjde na cca 25 Kč.

 

Sezamové – podobně jako makové a mandlové vyniká sezamové vyšším množstvím vápníku. Mléko připravuje z celého, neloupaného sezamu. Mléko má příjemnou vůni a lehce nahořklou chuť. Vyznačuje se také vysokým obsahem fytosterolů, které prospívají imunitnímu systému.

Litr sezamového mléka vás vyjde na cca 15 Kč.

 

Ovesné – doporučuji použít jemné ovesné vločky. Není potřeba je vařit, stačí na pár hodin namočit a rozmixovat s vodou. Ovesné mléko je neutrální chuti a hodí se téměř do všeho. Je vhodné pro sladkou i slanou úpravu. Ovesné mléko vyniká vyšším obsahem vitamínu B. Ovesné mléko obsahuje oproti ořechovým mlékům velmi málo tuku.

Litr ovesného mléka vás vyjde na cca 6 Kč.

 

Rýžové – použijte rýži neloupanou, natural. Opět stačí jen nechat na několik hodin rýži namočenou ve vodě, není potřeba před přípravou mléka rýži vařit. Rýžové mléko je téměř bez tuku a je vhodné pro alergiky. Rýžové mléko má neutrální, lehce nasládlou chuť a jeho využití je stejně jako v případě ovesného velmi rozmanité.

Litr rýžového mléka vás vyjde na cca 6 Kč.

 

Rostlinných mlék existuje mnoho dalších druhů, uvedla jsem jen ta mléka, která sami připravujeme. Dále však můžete vyzkoušet například mléko z dýňových nebo slunečnicových semínek, kokosové, chia, jáhlové, pohankové, lískooříškové, kešu a mnoho dalších.

 

Jak si domácí mléko připravit v několika snadných krocích:

  • Dejte na noc namočit 80–100 g ořechů, semínek nebo rýže.
  • Druhý den propláchněte.
  • Do stolního mixéru dejte 600–1000 ml vody (záleží na vás, jak chcete mít mléko husté) a namáčená semínka či ořechy.
  • Rozmixovanou směs přeceďte přes plátýnko. Bohatě postačí také silonová ponožka.
  • Máte hotové rostlinné mléko, které vám v lednici vydrží 4–5 dní. Pokud chcete mléko dochutit, můžete přidat skořici, vanilku, kardamon nebo například datlový sirup.

 

Vzniklou drť, která vám při výrobě nápoje zůstane, můžete použít do pečení, ranních kaší nebo z drti vyrobit velmi chutnou drobenku na koláč. Pokud víte, že drť během několika dní nevyužijete, doporučuji ji zamrazit a použít, až se bude hodit.

Hana Mlavcová
Autor/ka: Hana Mlavcová
redaktorka
Jmenuji se Hanka, pracuji v rodinné softwarové firmě, kterou jsme založili s mým manželem. Ve volném čase se věnuji výživovému poradenství, ke kterému mě přivedlo dlouholeté veganství. Založila jsem web zdravyvegan.cz, kde se mohu s ostatními podílet o své oblíbené recepty a osobní zkušenosti s veganskou stravou. Mám ráda přírodu, všechna zvířata, legraci a jídlo.

Tags: